Si la intenció fos fer
una crítica partint de les mateixes premisses que utilitzem per les
obres professionals, seria per tancar ara mateix aquesta pàgina i
que tots plegats ens dediquéssim a una altra cosa: el teatre amateur
és un teatre que pot ésser molt digne i molt ben treballat, però
que compta amb unes limitacions molt grans que cal tenir present quan
ens disposem a gaudir d'un espectacle servit per una companyia no
professional.
El dissabte passat, amb
la Raquel vàrem assistir a la segona de les funcions que la
companyia ATEl partiquí
presentava al Centre Cultural La
Farinera del Clot l'espectacle A les paraules demano camins
un muntatge poètic sobre l'obra de Maria-Mercè
Marçal.
Potser per ésser al voltant d'aquesta gran poetessa, una de les veus
que més admiro, que, possiblement, tenia moltes esperances
dipositades i al mateix temps molta por que no m'acabés agradant.
Al final, valorant la dificultat que comporta generar una obra com
la que presentaren, la valoració és positiva, tot i que vaig sortir
amb una sensació que la idea podia haver donat per força més.
Plantejada com una viatge al llarg de la seva vida on petites
pinzellades narratives ens situaven a la seva biografia que era
mostrada pels seus propis texts, l'hora de funció es fa curta per la
ingent quantitat de material que se'ns podria haver mostrat, però al
mateix temps el seu esdevenir ha estat lent en la seva processió i
ràpid en la intenció de cobrir la seva, excessivament curta, vida.
El plantejament ens fa recordar, indefectiblement, i salvant les
enormes distàncies els muntatges que Ollé i Beltran han orquestrat respecte
Salvador Espriu i Joan Maragall, molt més reeixit aquell que aquest.
Algunes de les veus declamaren amb molt d'encert els versos
marçalians, i aconseguiren mostrar i permetre'ns copsar els
múltiples detalls que teixia la seva ploma, algun dels quadres
compositius, em semblà molt encertat; per altra banda, els moments
musicals em semblaren una mica excessivament llargs.
Tot i les limitacions inherents a les condicions del muntatge, crec que era una obra que aconsegueix el que crec que volia ésser el seu
objectiu apropar-se i apropar la poesia marçaliana al públic i
despertar, novament o una altra vegada, l'atracció vers els seus
traços negres sobre blanc.
Els quadres són Camí de Chailly i Neu a Louveciennes de C. Monet i A. Sisley, tots dos al Musée d'Orsay.
Estic d'acord amb tu gairebé en tot.
ResponEliminaA mi la música no se'm va fer llarga, tot i que hagués preferit més versos. Però tenint present les limitacions de l'obra penso que és prou acceptable.
Hi va haver algun recitador/a que no em va agradar massa, però això potser ja és molt més personal.
Crec que el problema de la música fou que vaig trobar massa transcions i que es podia haver aprofitat per més texts; tot i que si l'acte fos més llarg, potser no ho seria, per mi un problema.
ResponEliminaI sí, també hi haugé qui no m'agradà gaire recitant els versos.
Si més no, una interessant proposta.