Seduïts
per l'atractiu de la música tradicional basca, la Raquel i jo
enfilàvem, sense ésser plenament conscients de què anàvem a veure, cap a
L'Auditori
per gaudir, dins del marc del VIIè Festival de Percussió de
Catalunya, del concert d'Iñaki
Plaza & Ion Garmendia.
Val a dir, perquè la cortesia no exclou pas el coratge, que com succeí amb el concert de Coetus, les entrades ens les havia aconseguit el nostre company de foc Eduard Marin (borinot roig), motiu pel qual et restem infinitament agraïts!
Val a dir, perquè la cortesia no exclou pas el coratge, que com succeí amb el concert de Coetus, les entrades ens les havia aconseguit el nostre company de foc Eduard Marin (borinot roig), motiu pel qual et restem infinitament agraïts!
L'exhibició
de “nova música tradicional basca” fou sorprenent. Des de la
seva aparició, cada tema que anaven presentant era una nova
delectable sorpresa. Els sons i les textures sorgien pures des de
l'escenari i arribaven vers nosaltres com una festa dels sentits.
Semblava mentida que només tres músics, ells dos amb
l'acompanyament de Kepa Calvo, fossin els artífexs d'aquella
celebració. Els sons eren moixaines en la solemnitat de la natura i
les seves vivències. El "20 Hatz Proiekt" és un viatge al que saltes només veure el tren i a cada instant t'agrada més ser-hi voltant i voltant.
De
fet, la informació que ens donaven des de l'organització era:
Iñaki
Plaza i
Ion
Garmendia acumulen
un gran recorregut amb els instruments tradicionals d’Euskal Herria
i s’han servit d’aquesta experiència per oferir concerts
didàctics basats en els instruments d’arrel basca, a més
d’impartir cursos i de col·laborar amb diversos grups com
Berrogüetto,
Ibon
Koteron,
Tejedor
o Kepa
Junkera,
entre d’altres. El seu primer disc l’han anomenat 20
Hatz Proiekt,
que significa, en resum, la suma de les experiències musicals que
han compartit en els seus viatges i treballs musicals. El punt de
partida està en la importància que han donat als rics ritmes del
folklore basc; renoven el sentit clàssic del folk, analitzen la
tradició musical basca des de l’òptica experimental. Per a tot
això usen el tubiogh de pvc com a baix, o diferents instruments
bascos com la trikitixa, la alboka, el txistu i la txalaparta
processada, o la txalaparta de fusta o pedra amb bidons de plàstic.
El
concert esdevenia entre meravellats embadaliments quan aparegueren
els “amics” de Coetus
per fer-ho encara més màgic. L'orquestra
Ibèrica de Percussió es sumaren a tres temes i mig per
acompanyar els tres artistes bascos, i la fantasia encara es desbordà
més.
L'hora
i quaranta minuts de festival se'ns feren excessivament curtes! Tant
de bo hagués durat el doble o el triple. Quin virtuosisme i quina
capacitat de sorprendre i transmetre sensacions!
Al
acabar el concert compràrem el disc, òbviament!, i sortírem amb la
sensació que havíem descobert un grup que esperem poder veure aviat
novament!
Ezkerrik
asko!
Tot i que estaria bé que féssiu menció a l'article, ni que fos petita, de la persona que us va aconseguir les entrades.
ResponEliminaJa ho sabeu, si en voleu d'altres, ací em teniu.
Tens tota la raó! És una errada inadmissible. Sincerament, pensava que ho havia fet en el primer paràgraf.
ResponEliminaAra mateix ho soluciono!
Mil disculpes i infinites gràcies!