La
novel·la de La clau de Sarah
escrita per Tatiana de Rosnay esdevingué un fenomen editorial i
consegüentment fou duta al cinema recentment i, sembla ésser, amb
força bona acollida. Tot i això, les meves referències respecte a
la mateixa eren escasses. Així que quan ara fa uns dies me la
recomanaren vaig acceptar llegir-la.
Elle
s'appelait Sarah ens narra, en
una història en dos temps, la història d'una nena jueva que patí
des de juliol del quaranta-dos la persecució del nazisme amb la
col·laboració del govern de Pétain, iniciant-se amb l'acció del
Vélodrome d'Hiver. La
història d'aquesta nena es veurà entortolligada amb la de la Julia
Jarmond, una periodista parisina d'origen americaine
a qui li demanaran que prepari un article sobre la desgràcia del
Vel' d'Hiv' a les
portes del sexagèsim aniversari.
Aquest
punt de partida pot semblar força interessant, i la novel·la es
llegeix força fàcilment; però pateix del que podríem anomenar les
seves formes i maneres de certs best-sellers moderns:
una escriptura “fàcil” i poc descriptiva, els personatges els
crees a partir de poques dades, en una estructura de capítols
(excessivament) breus que semblen precipitar la història; tot i
això, les poc més de quatre-centes pàgines són excessives perquè
en certs moments, tot i que sembli mentida per la forma de narrar, la
lectura es fa lenta, perquè el greu problema és que és predicible.
A més a més, en molts moments la història no ens sembla creïble,
especialment la història moderna que mou la narració. Ho sento,
però aquests personatges de vida elitista, tot i que ens els vulgui
humanitzar traumatitzant-los o generant-los problemes, em carreguen
en excès.
Crec que és una novel·la que molt eficientment serveix de base per
a un guió cinematogràfic, ara em manca comprovar com fou
l'adaptació fílmica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada